Spousta novinek v provozu? To byla Jaroměř 2018
Na prvním místě je nutné zmínit podvalníkovou jámu. Navzdory tvrzením hánulkářských kolegů, že v TT podvalníkovat nejde, jáma funguje dobře a podvalníkování je možné provádět bez nutnosti dotknout se vozu rukou. Body jámu nakreslil, vytiskl na 3D tiskárně a Adam ji vestavěl do provizorního modulu. Testovali jsme ji o několik týdnů dříve v Roudnici, kde na ní proběhly i drobné úpravy. Do Jaroměřského layoutu byla zařazena mezi Svor a Dětřichov, kde byl naplánován přechod zátěže mezi rozchody. Byli jsme zvědaví, jak se osvědčí v provozu, za neúprosného běžícího času. Na základě provozních zkušeností vznikne v budoucnu nový modul dvojrozchodové stanice, který provizorní modul nahradí.
Další snižování jízdního doporu úzkorozchodných vozů a podvalníků nám dovolilo vyzkoušet v provozu manipulační vlaky delší, než dříve. Důležité je chování soupravy při sunutí a to se díky tomu hodně zlepšilo. Otestovali jsme v jedné soupravě všechny podvalníky, které byly k dispozici, tj asi 14. Výsledek byl uspokojivý.
Na provizorním modulu je vedle podvalníkové jámy několik kolejí obou rozchodů, což simuluje překladiště. To nám dovolilo zapojit se do řepné kampaně; cukrovka pro cukrovar Dolní Cetno, který byl v části layoutu s normálním rozchodem, se nakládala v Domašíně a Bohušově. Něco se překládalo, pár vozů se podvalníkovalo. Přeprava cukrovky začala jen pár vozy, ale v průběhu setkání přepravovaný objem dále rostl, až v důsledku toho byla ostatní doprava na úzké mírně omezena (vč. dopravy osobní), což odpovídalo realitě v době řepných kampaní.
Další novinkou na provozním setkání byla funkční lokomotiva U37.0, postavená na upraveném pojezdu Z Märklin. Rozestavěnou ji máme skoro všichni, ale zatím jen Bodymu se podařilo dotáhnout stavbu do vítězného konce, a proto odteď může být ozdobou našeho provozu i tato nejznámější úzká pára.
Zlepšování jízdních vlastností úzkých vozidel, hnacích i tažených, nám dovolilo nabídnout úzkokolejné vlaky všem strojvedoucím na setkání. Nechali jsme si u sebe jen turnusy manipulačních vlaků a ostatní sešiťáky byly zařazené mezi ostatní normálního rozchodu, což byla další novinka na provozním setkání. Většina strojvedoucích to uvítala a provoz na úzké přestal být zábavou pro uzavřenou skupinku lidí.
Úzký layout byl tvořen tratí Domašín – Bohušov – Pacova Hora – zast. Benešov nad Lipou – Dětřichov. U Domašína byla připojena vlečka ČSL a u Dětřichova byla připojena podvalníková jáma. Úzkokolejná vlečka lomu Petr Bezruč měla původně zůstat nezapojena. Ale po zveřejnění prvního návrhu jaroměřského layoutu se ukázalo, že TTe propojení Lomu a Dětřichova je možné, že stačí jen drobné úpravy. Ale protože to znamenalo propojení TT – TTe na dvou místech layoutu, bylo nutné postavit fleximodul. A to byla poslední novinka na provozním setkání. TTe fleximodul byl postaven tak, aby ho také bylo možné otestovat v březnové Roudnici. A tak jsme v Jaroměři mohli mít Dětřichov v podobě odbočné stanice, tj. že z něho vedla vlečka do úzkého nádraží lomu Petr Bezruč a do vlečky Vintířov za ním.
Fotogalerie ze setkání zde
Nejnovější komentáře