Stavba modulu Benešov nad Lipou
– 11.05.2007 – stavba modulu |
– 29.05.2007 – zatravňování |
– 14.09.2007 – vegetace, budova, prasátko… |
– 03.02.2008 – malý lesní update |
Zápisky ze stavby modulu zastávky Benešov nad Lipou. Nebo pro rýpaly: z modulu na motivy této zastávky 🙂
Článek bude vznikat postupně, velké updaty zaberou moc času. Tak pojďme na věc:
Stavbě předcházel výlet a nafocení místa. Výsledek jest ve článku Inspirace – BENEŠOV NAD LIPOU.
Pak přišlo plánování a kompromisování. Rozměry modulu zvoleny 1000x300mm. Tak copak tam všechno namačkáme? Vnější obdélník zobrazuje to, co by se mělo na modul vejít legálně, vnitřní to, co tam dostat chci.
A tady už skica, jak by to shora mohlo vypadat.
Nejvyšším bodem modulu je křížení tratě se silnicí. Na obě strany trať klesá. To ukáže „3D“ skica. Konstrukce modulu je „klasická“: překližka tloušťky 8mm, styrodurové jádro. O detailech se ještě zmíním později.
Jediná budova na modulu – zastávka. Nechci aby byla zdevastovaná jako v současnosti – zasklil jsem okna a k záchodkům přidal dveře. Je to však čirá fikce. Kdyby se našel pamětník zastávky v původním stavu, byl bych vděčen i za mlhavý popis.
Tak a můžeme stavět.
Sestavení kolejových polí – kolejové pruty PECO CODE 60, pražce z balsy. Stavěno podle Zababovského HOe. Drobné kolejivo budu řešit časem. Cu pražce opravdu nejsou potřeba – víc jsem se s nimi nezatěžoval.
Původně jsem zamýšlel přerozchodovat kolejivo od Litomyského, výsledek nebyl vůbec špatný, s řezacím přípravkem to šlo relativně rychle. Ale code 80 přecejen působilo poněkud robustně.
Test polí rozestavěnou Zetkou.
Fotky holé konstrukce modulu se mi někam poděly (jak se to jen mohlo stát?). Proto jenom shrnutí: Kostra – překližka 8mm, styrodurové jádro, drobné nerovnosti – pěnový polystyrén, ubrousky, noviny, a Dřevotmel (je hezky matný). Po zaschnutí patlámapatláma Pattexovodou s najemno přesátou hlínou.
Položeno, částečně zaštěrkováno.
Štěrk Polák, voda s jarem v rozprašovači, stříkačka, jehla, Pattexovoda 1:1.
Přejezd – místo pražců mosazné profily. Ve středu využity pruty Litomyský položené na boku a příslušně zbroušené. Jen to „zaasfaltovat“.
V budoucnu s namořením(?), trochou patiny a přidáním drobného kolejiva to bude ok.
Tady je hezky vidět nerovnost terénu.
A pohled shora – „nástupiště“ je proti skutečnosti sypané skoro po temeno kolejnice. Silnice je doasfalotovaná jenom k přejezdu.
Detail na napůl zaasfaltovaný přejezd. Jako materiál pro silnici mi posloužila modelovací hmota DAS. V papírnictví měli jen oranžovou, ale jak je vidět vůbec to nevadí. Po vytvrdnutí je „napuštěna“ ředěnými pigmenty Agama (černá, bláto).
Na čele modulu jsou kolejnice přiletovány k zabroušeným vrutům. Snad to bude držet.
Při stavbě modulu byla použita i těžká technika. Tatra 148 od pana Pavlase – mimochodem – s trochu času a přidáním pár detailů (zrcátka, zástěrky, SPZ…) se z toho dá udělat pěkný model.
Vymodelovaná budoucí polní cesta (opět modelovací hmota DAS) s fekální V3Skou (taktéž AP-Modely)
A opět pohled shora.
Už se nám to trošičku zelená, silnice doasfaltována, zatím v základní oranžové 🙂 Druhou polovičku silnice jsem nedělal tak precizně, zato jsem ji potom obrousil vibrační bruskou. Sice se tím trochu nasviní, ale funguje to 🙂
Bližší pohled na přejezd s „testovacím“ stromem v pozadí. V tom místě bude časem stát smrk 🙂
Strom – drátěná kostra, Naturex – Polák.
Zatravňování prováděno elektrostaticky. Zatravňovač z televize značky „Satelit“. Časem přidám jeho popis.
Použita statická tráva Polák – různé odstíny, a v mizivém procentu Heki (je divně lesklá). Doplněno Lučním kvítím (Polák). Ale stejně to ještě musí trochu zarůst.
A ještě jednou z nadhledu 🙂
Nahrubo zatravněné plochy. V pozadí hrubá stavba budovy zastávky.
Celkový pohled na modul po další zatravňovací etapě. Už to začíná trošku vypadat jako příroda.
Zarostlý propustek. Foceno (jako i na dalších snímcích) před vysátím nepřilepených stébel. Proto ta poházená tráva.
A ještě jednou v celku.
Budoucí les. Všechno sortiment Polák, něco málo JTT & partners.
A jeden celkový pohled. Pravá polovina po druhé zatravňovací fázi – levá zatravněná jen nahrubo.
Připravené kostry stromů čekají na olistění.
A somozřejmě obvyklá momentka.
A ještě jednou z ptačí perspektivy.
Zhruba rok po zahájení stavby modulu začíná konečně naproti zastávce růst les.
Vegetace v pravo je už docela bujná, kolem budovy je stále jen anglický trávníček. Hezky vyniklo stoupání trati.
I na stavbě budovy se pomalu pracuje. Zde – budova levitující nad povrchem. Na okna jsou použité kartonové lasercuty Fiba. Vřele doporučuji.
I dveře vedoucí do místnosti v zastávce jsou lasercut Fiba. Zde však skryté ve tmě 🙂
Pohled na budovu přes koleje. Veškeré dřevěné obložení na budově je s balsy.
A jeden horopohled. Střecha je již pracovně položena.
Tady je střecha vidět poměrně pěkně. Na stavbu byl použit měděný vlnitý plech K&S. Ten je k dostání u pana Litomyského. Stejně jako zmíněné výrobky Fiba.
Zastávce ještě chybí dveře a vybyvení „sociálního zařízení“, možná nějaký ten okap, přilepení střechy, patina a přilepení k základům.
Bujná vegetace naproti zastávce je převážně z materiálů Polák a částečně JTT & partners. Budova zastávky z tohoto úhlu není moc vidět a v budoucnu nebude za vegatecí vidět vůbec 🙂
I vegetace kolem trati vesele roste.
Rozestavěné prasátko v čele manipulačního vlaku.
Na přejezdu.
Prasátku to sluší. Bohužel se do něj stále nenašel vhodný motor.
Zárodek osobní dopravy. Balm/ú se konečně dočkal alespoň základního nástřiku.
A shora.
Prasátko na přejezdu. Také je zatím jen v základním nástřiku a bez některých detailů. A tím nemyslím funkční pojezd 🙂
Dopravní špička 🙂
Na modul přibylo kolem dvaceti nových smrků.
Tím vznikl cíp lesa který bude pokračovat na dalším modulu…
Vyráběno klasicky – drátěná kostra, proletovat, doplnit větve… a Statdekor Polák
Docela spokojenost, jen by to mohlo jit rychleji od ruky…
Jen za zastávkou zatím nic neroste.
Vegetace stále není dost.
Ale naproti zastávce už je porost kompletní.
Tady by to ale ještě pár stromků sneslo.
A aktuální stav modulu na konec…
Pokračování příště.
Nejnovější komentáře